ma t/m vr van 9.00-18.00 uur
Advisering
Hoeveel EHBO hulpverleners zijn verplicht bij evenementen of festivals?
Als je een evenement organiseert, zijn er heel wat zaken waar je rekening mee moet houden – van brandveiligheid tot toiletten, en van kaartverkoop tot catering. Ook het inhuren van EHBO hulpverlening hoort in dit rijtje. Je zult moeten beslissen of je EHBO hulpverlening nodig hebt, en zo ja, hoeveel EHBO hulpverleners er op het evenement aanwezig moeten zijn. Dit is echter niet altijd je eigen keuze: in de meeste gevallen ben je wettelijk verplicht om EHBO hulpverleners en/of een EHBO post te huren wanneer je een evenement, sportwedstrijd of festival organiseert. In dat geval schrijft de wet ook voor hoeveel EHBO’ers er per gast op het evenement aanwezig moeten zijn. Op deze pagina lees je wanneer je verplicht bent om EHBO hulpverleners in te huren. Ook vertellen we je hoeveel EHBO’ers er op je evenement aanwezig moeten zijn.

Wanneer is EHBO hulpverlening op een evenement verplicht?
Je kunt niet zomaar een evenement organiseren: in veel gevallen, bijvoorbeeld wanneer het evenement in een openbare ruimte plaatsvindt of wanneer er veel bezoekers worden verwacht, heb je een vergunning nodig. Wanneer je precies een vergunning nodig hebt, verschilt per gemeente. Het is dus belangrijk om de regelgeving van de gemeente waar jij je evenement organiseert uitgebreid onder de loep te nemen. Heb je volgens deze regelgeving inderdaad een vergunning nodig? Je zult deze vergunning alleen ontvangen als je aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet. Ook deze voorwaarden zul je in de gemeentelijke regelgeving vinden. Deze wettelijke voorwaarden kunnen je onder andere verplichten om EHBO te huren.
Hoeveel EHBO hulpverleners moeten er bij evenementen aanwezig zijn?
Voor een veilige en professioneel georganiseerd evenement is de inzet van minimaal twee EHBO-hulpverleners sterk aan te raden. Eén hulpverlener is kwetsbaar bij uitval, pauze of gelijktijdige incidenten. Met twee professionals is continuïteit van zorg gewaarborgd en kunnen incidenten sneller en efficiënter worden afgehandeld. Zeker bij evenementen met verhoogde risico’s, zoals drukte, alcoholgebruik of extreme weersomstandigheden, is een dubbele bezetting essentieel.
Gemeenten en verzekeraars stellen dit vaak als minimale eis en ook de richtlijnen vanuit de veiligheidsregio’s ondersteunen deze aanpak. Daarnaast draagt het bij aan een professionele uitstraling en verhoogt het het veiligheidsgevoel onder bezoekers.
Als professionele partij in evenementenzorg adviseren wij organisatoren om veiligheid structureel te borgen en dat begint bij voldoende bezetting van medische hulpverlening.In sommige gevallen is het ook verplicht om een EHBO post in te huren of zelfs hoogwaardige medische hulpverlening, de specialiteit van Witte Kruis Evenementenzorg.
Deskundige EHBO hulpverlening door Witte Kruis Evenementenzorg
Organiseer je een evenement waarvoor je op zoek bent naar EHBO hulpverlening? Witte Kruis Evenementenzorg heeft al ruim 35 jaar ervaring in de acute zorg. Witte Kruis Evenementenzorg biedt medische hulpverlening op evenementen in alle soorten en maten – van concerten tot races op Circuit Zandvoort! Onze artsen, ambulancemedewerkers en EHBO’ers helpen je graag om je evenement veilig te houden. Wil je meer weten over Witte Kruis, of heb je een vraag over hoeveel EHBO’ers bij evenementen aanwezig moeten zijn en wat dit kost? We voorzien je graag van extra informatie. Je kunt ons bereiken via: 088-990 98 03 of evenementenzorg@wittekruis.nl.
